Backpacker Kystriksveien

• På brevandring på Svartisen. / Photo: Patxi Garmendia
  • Saltstraumen dag 9. / Photo: Patxi Garmendia

Sommerferie i Nordland juli 2014

Etter en flytur til Bodø for noen år siden har jeg vært oppsatt av å se nærmere på denne vakre kyststripen med en mosaikk av øyer og turkisfarget hav. Hva med øyhopping på sykkel i juli, spurte jeg min mann Patxi en mørk vinterkveld. Bestem du, var svaret.

Dag 8, Svartisen

Dagen før avreise var viet Svartisen. Vi møtte føreren vår, Maren, på Braset brygge og tok skyssbåten til Engabreen innerst i Holsfjorden. Vi var syv deltakere som syklet de 4 km inn til stigningen begynte. Ettersom breen trekker seg nærmere 300 meter tilbake for hvert år, ble der en halvtimes tur opp til stedet hvor vi tok på steg jern, taufeste, hjelm og isøks. Maren sikret oss i tau, og vi klatret på rekke opp til det første platået midtveis i brearmen. Spennende, og akkurat passe utfordrende på det bratteste. Det er noe mektig og forhistorisk over en bre som gir en unik opplevelse, spesielt i full sol som denne dagen. Tanken på å ta et brekurs hos DNT fikk nytt liv!